Terug in Nederland

15 augustus 2015 - Velsen-Noord, Nederland

Hoi lieve lezer(es),

Heb je een beetje verwaarloosd de laatste tijd, dus hier een nieuwe update!

Op vrijdag 26 juni, ben ik terug gekomen uit Brighton. Maandag 22 juni kwamen papa en mama naar Brighton zodat we nog een paar dagen samen konden genieten voordat we met z'n drieën naar huis zouden gaan. Die zondag daarvoor heb ik voor het laatst gewerkt als barista bij FCB. Ik heb het daar onwijs naar m'n zin gehad, en ik vond het dan ook jammer dat er na 5 maanden een eind aan kwam.

We hebben met z'n drieën veel leuke dingen gedaan, zoals geshopt, ons verwonderd over de Lanes (dat zal een van mijn favoriete plekjes in Brighton blijven), taart gegeten bij Choccywoccydoodah, naar Seaford gereden, naar Lewes geweest, en een dagje Londen bezocht. Wat nog wel even leuk is om te vermelden is dat die cake bij Choccy... een hele maaltijd was! Ik hoefde letterlijk de rest van de dag níets meer te hebben, en we waren daar om een uur of twee. Diner? Nee, dank je wel. Aan de lucht had ik werkelijk genoeg. Dus mocht je daar ooit nog een stukje taart willen eten, dan heb je direct al je calorieën binnen voor de hele dag, want ik had het gevoeg meteen 5kg zwaarder te zijn van al die zoetigheid en chocola, en je zit vol voor de rest van de dag, maar het was het áb-so-luut waard, want het was echt verrukkelijk!

In Londen hebben we zo'n beetje alle toeristische plekjes bezocht, en om van A naar B te komen hebben iedere keer gezellig de bus genomen. Veel leuker dan de metro, want je ziet veel meer van de stad op die manier. We zijn begonnen bij Buckingham Palace, waar we nog het grootste gedeelte van de wisseling vd wacht mee hebben gemaakt. Daarna zijn we naar Westminster Abbey gelopen, en hebben daarna de Londen Eye en het parlementsgebouw met de Big Ben gezien. Toen hebben we de bus gepakt naar Trafalgar Square waar we heerlijk hebben geluncht. Vervolgens zijn we weer de bus in gegaan, en hebben we een bezoekje gebracht aan Covent Garden. Daarna zijn we naar de M&M shop gelopen, en hebben toen (na wat inkopen te hebben gedaan) een bezoekje gebracht aan St Paul's Cathedral (maar zijn niet binnen geweest, zó duur!) en hebben we de Millenium Bridge gezien. De bus die we toen hebben genomen naar onze volgende bestemming was een 'gouwe ouwe', een echte klassieker! Dat stond ook nog op mama's to do lijstje in Londen, dus dat was gelukt! Als laatste zijn we naar de Tower Bridge gegaan, en daar vlakbij heb ik een nieuw hangertje voor aan mijn bedelarmband gekocht! Een echte Londense bus, ben er helemaal blij mee. Na het eten zijn we weer richting de trein gegaan, want we hadden toch best een lange en vermoeiende dag achter de rug :)

De terugreis is goed gegaan (al moesten we wel nog even een keer terug naar Brighton, kon geen afscheid nemen! Hihi nee, deze domme doos was zo handig geweest om een koffertje onder haar bed te vergeten! Gelukkig waren we pas nét onderweg dat ik erachter kwam, dus hebben we weinig tijd verloren en kwamen we ruim op tijd in Dover aan voor de veerboot). We waren 's avonds om een uur of 11 thuis, dus zijn eigenlijk meteen naar bed gegaan. Zaterdag lekker uitgerust en alvast meeste van mijn spullen opgeruimd en zondag de verjaardag van papa en Lars gevierd. Was gezellig!

De rest van de zomervakantie ben ik veel aan het studeren geweest, want mijn studie is nog niet afgelopen. Ik heb alle vakken afgesloten en ben nu bezig met het schrijven van mijn scriptie. Op 25 september is de uiterste inleverdatum. Ik doe een onderzoekje naar de perceptie van leerkrachten mbt het Engels in het basisonderwijs, en dan voornamelijk gericht op het gebruik van Engels als voertaal naast het Engels. Scholen hebben vanaf huidig schooljaar de mogelijkheid om tot 15 procent Engels te gebruiken om les te geven. Mijn scriptie richt zich op hoe leerkrachten daar tegenaan kijken. Daarvoor ga ik interviews afnemen met een paar leerkrachten hier in Nederland, en betrek ik literatuur erbij met hoe het Engels onderwijs in andere Europese landen geregeld is. Erg leuk, maar gaat wel veel tijd in zitten ;)

Begin augustus ben ik met Florent nog een paar dagen in Zwitserland geweest. Heb een heerlijke tijd gehad daar! Zijn ouders hebben een zwembad in de tuin, het was iedere dag warm, en ik heb dan ook veel tijd in en naast het zwembad doorgebracht! Ook zijn we nog twee dagen wezen toeren door Zwitserland op de motor. Wauw! Had voor deze vakantie nog niet veel van Zwitserland gezien, dus ik had nog geen idee hoe mooi dit land eigenlijk is. Nu wel, wat hebben we een prachtige dingen (vooral natuur) gezien. Op de zondag voor we weer naar huis gingen hadden we een lunch met de hele familie; Florent's oma was jarig, ze is 90 geworden. En ze is nog vrij kwiek, ik hoop dat als ik die leeftijd behaal ik er ook nog zo bij mag lopen.

Nu, terwijl ik nog in het midden van mijn scriptie zit, begin ik aanstaande maandag met mijn nieuwe baan als leerkracht Engels! Hier heb ik ontzettend veel zin in, maar ik ben toch ook wel een beetje nerveus hoe het zal gaan lopen, vooral omdat ik nog 0 ervaring heb in het VO. Toch heb ik er vertrouwen in dat het goed gaat komen: ik heb al een aantal collega's ontmoet en ik werd heel open ontvangen. Verscheidene keren heb ik (gelukkig!) mogen horen dat iedereen open staat voor vragen of om hulp te bieden, en ik heb een coach toegewezen gekregen die mijn vertrouwenspersoon zal zijn en die me zal ondersteunen waar nodig, mocht ik tegen moeilijkheden aanlopen. Erg fijn!

Zoals je leest, heb ik dus mijn leventje in Brighton afgesloten, maar ben ik nog wel een beetje daar. Ook ga ik 22 t/m 24 september terug om mijn biebboeken én scriptie in te leveren, en bij te kletsen met een aantal lieve mensen daar. Had er eerst aan zitten denken om alles per post te doen (is wel goedkoper natuurlijk) maar dit is tóch even gezelliger :) En ik weet dan tenminste zeker dat alles op de juiste plek en op tijd aan zal komen.

In het fotoalbum heb ik wat foto's toegevoegd, dus mocht je het leuk vinden neem gerust even een kijkje!

Ik zal waarschijnlijk nog 1 blog schrijven, en dat zal eind september zijn wanneer ik alles heb afgerond. En in de tussentijd zul je me vast face-to-face nog wel zien, en/of mijn leventje volgen via Facebook ;)

Veel liefs,
Talitha

1. Kitty:
    15 augustus 2015
    Weer erg leuk om zo een heel klein beetje met je mee te mogen leven. War een goede beslissing was het, om toch naar Brighton te gaan! Ik zie en hoor je nog twijfelen...
    Tot binnenkort in het theater! Groetjes, Kitty.